Propunerile lui Ghise

Ziarul Gandul publica un plan de impedicare a lui Basescu sa revina la Cotroceni.

1. Chestiunea politica:

Indiferent de continut, un astfel de plan va avea sustinere? Eu cred ca nu, PSD nu a iesit cu declaratii care sa imbratiseze teza de demitere a lui Basescu iar ceilalti parlamentari „independenti” nu vor avea motive pertinente sa sustina PNL.

Mai mult, un vot politic anti Basescu se va repeta la parlamentare, asa incat orice partid opozant lui Basescu va avea de ales intre atingerea unui scor previzibil sau demitere neconstitutionala a lui TB, cu consecinta fortarii guvernarii si punerea in paranteza a acestor voturi sigure. In cazul demiterii, suportul pentru alegerile parlmentare va consta intr-o masura mult mai mica din votul negativ.

2. Chestiunea juridica:

2.1 Sensul sintagmei Curtea Constitutionala vegheaza la respectarea procedurii pentru organizarea şi desfăşurarea referendumului.

Autorul propunerii considera ca CC se ocupa numai de cercetarea constitutionalitatii procedurii, ceea ce este inexact. Textul sus mentionat se interpreteaza in sensul in care se aplica, altfel nu mai are justificare. CC oricum cerceta constitutionalitatea actelor normative cu valoare de lege, indiferent de materie, precum si constitutionalitatea hotararilor parlamentului in anumite materii, cum se va vedea mai jos, din considerentele deciziei nr. nr. 734 din 24 iulie 2012.

Autorul propunerii considera ca unicul mijloc prin care s-ar realiza functia de veghere ar consta in sesizari catre alte autoritati, ceea ce este de asemenea inexact.A veghea inseamna a supraveghea. CC nu este in acest caz o institutie cu rol de observator. Ea transmite mai departe ceea ce confirma, adica urmarea unei judecati de valoare, iar nu simple informatii. CC nu sesizeaza, ci da parlamentului un aviz conform. E drept, parlamentul decide mai departe, dar este obligat sa tina cont de ceea ce „confirma” CC.

BEC si celelalte birouri electorale au atributii de organizare si desfasurare a referendumului.

In acelasi timp, raporturile dintre BEC si CC nu sunt de subordonare. Cele doua institutii au atributii distincte in momente juridice diferite. CC este singura institutie care confirma rezultatele referendumului.

Ghise propune doua variante:

varianta forte, aceea ca parlamentul sa considere totusi ca presedintele este demis. Temeiul unei astfel de solutii este destul de subtire, respectiv hotararea parlamentului nr. 34/2012.

Mai exact, este vorba de art. 3: În situaţia în care Curtea Constituţională va stabili că nu au fost îndeplinite condiţiile de valabilitate stabilite de lege, Parlamentul României va lua act de hotărârea acesteia şi va decide asupra procedurii de urmat.

Acest text nu permite insa interpretarea /controlul solutiei date de CC, cum gresit apreciaza Ghise. Parlamentul tb sa se limiteze sa ia act de hotararea CC, nicidcum sa o cenzureze.

varianta ocolitoare consta in retrimiterea la CC a propriei sale hotarari. Desi interesanta la prima vedere, in realitate se observa ca CC s-a pronuntat in limitele atributiilor sale astfel cum le interpreteaza.

Nu exista un text care sa permita parlamentului sa procedeze la retrimitere. Avizul dat de CC este ori consultativ (caz in care se mentioneaza expres ori se deduce neindoielnic si solutia finala nu trebuie sa tina cont de ceea ce prevede acest aviz) ori obligatoriu (cand nu exista posibilitatea de a-l cenzura).

De ce mi se pare interesanta aceasta solutie: pt ca ridica problema interpretarii de catre CC a propriilor sale norme de organizare si functionare. Dar simplul fapt ca parlamentul decide obligativitatea unei alte interpretari nu este suficient; tb sa vina cu argumente din jurisprudenta CC ori cu alte precedente. Simplul fapt ca parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului roman si unica autoritate legiuitoare a tarii nu confera acestuia dreptul de a limita atributiile CC altfel decat prin lege.

Din pacate pentru initiatorul propunerii, CC este chiar instanta in aceasta materie, pt ca atributia de veghere si de confirmare a rezultatelor este expres prevazuta in Constitutie.

3 Ipoteza in care parlamentul il va demite ori il va tine in continuare suspendat pe Basescu presupune in continuare prezenta CC, care se va pronunta asupra constitutionalitatii unei astfel de hotarari. Un indiciu puternic este dat de decizia nr. 734 din 24 iulie 2012 referitoare la sesizarea de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 din Hotărârea Parlamentului nr. 34 din 6 iulie 2012 privind stabilirea obiectului şi a datei referendumului naţional pentru demiterea Preşedintelui României, unde CC s-a pronuntat pe fond.

argumentele privin competenta CC de a se pronunta asupra unei hotarari date de parlament, cum sunt cele doua hotarari propuse de Ghise se regasesc pe larg in cuprinsul deciziei nr. 734/24.07.2012:

„Prin Decizia nr. 727 din 9 iulie 2012, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 477 din 12 iulie 2012, Curtea Constituţională a admis sesizarea de neconstituţionalitate referitoare la Legea pentru modificarea alin. (1) al art. 27 din Legea nr. 47/1992, lege al cărei articol unic – care elimina din sfera actelor asupra cărora Curtea exercită controlul de constituţionalitate hotărârile plenului Camerei Deputaţilor, hotărârile plenului Senatului şi hotărârile plenului celor două Camere reunite ale Parlamentului – este identic cu cel al prevederilor articolului unic din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 38/2012, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 445 din 4 iulie 2012.
    2. Admiţând sesizarea, Curtea a constatat că „soluţia legislativă care exclude de la controlul de constituţionalitate hotărârile Parlamentului care afectează valori şi principii constituţionale este neconstituţională”.
    3. În considerentele aceleiaşi decizii, Curtea a reţinut că, potrivit jurisprudenţei sale (de exemplu, Decizia nr. 1.615 din 20 decembrie 2011, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 99 din 8 februarie 2012), actele de reglementare primară ulterioare nu pot păstra conţinutul normativ al unei norme legale neconstituţionale şi să se constituie astfel într-o prelungire a existenţei acesteia.
    4. Având în vedere prevederile art. 147 alin. (2) din Constituţie, potrivit cărora „În cazurile de neconstituţionalitate care privesc legile, înainte de promulgarea acestora, Parlamentul este obligat să reexamineze dispoziţiile respective pentru punerea lor de acord cu decizia Curţii Constituţionale”, precum şi ale alin. (4) al aceluiaşi articol potrivit cărora „Deciziile Curţii Constituţionale se publică în Monitorul Oficial al României. De la data publicării, deciziile sunt general obligatorii şi au putere numai pentru viitor”, prin mai multe decizii (nr. 728 din 9 iulie 2012, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 478 din 12 iulie 2012, nr. 729 din 9 iulie 2012 şi nr. 732 din 10 iulie 2012, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 480 din 12 iulie 2012), Curtea Constituţională, în temeiul art. 3 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, a hotărât cu privire la competenţa sa de a se pronunţa asupra constituţionalităţii hotărârilor plenului Camerei Deputaţilor, hotărârilor plenului Senatului şi hotărârilor plenului celor două Camere reunite ale Parlamentului, luând în considerare, pe de o parte, dispoziţiile articolului unic din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 38/2012 şi, pe de altă parte, considerentele şi dispozitivul Deciziei nr. 727 din 9 iulie 2012.
    5. Hotărârea Parlamentului României nr. 34 din 6 iulie 2012, ale cărei dispoziţii sunt criticate în prezenta cauză, intră în competenţa Curţii Constituţionale, întrucât vizează, prin natura sa juridică, valori şi principii constituţionale, în sensul reţinut de instanţa de contencios constituţional prin jurisprudenţa menţionată.”

Asadar, situatia in care parlamentul decide totusi ca Basescu este demis ori decide ca solutia CC trebuie retrimisa acesteia va putea prelungi interimatul doar cu cateva zile si deci nu rezolva nimic.

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Uncategorized și etichetat , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s